Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 8 maart 2017

Speelgoed

Popje ook een liv-rokje

Ik had al laten zien dat ik een rokje voor Veere had gemaakt aan de hand van het gratis patroon van sofilantjes. Ook rokje twee viel goed in de smaak, maar toen. Toen vond dochterlief dat popje wel erg bloot was, dus kwam de vraag; Mama make?!,popje? En deze mama zei geen nee. het was ook niet heel erg ingewikkeld leek mij, en popje hoefde wat mama betreft geen echte zakjes. Dus toen veere een morgen op de peurerspeelzaal was ben ik er eentje gaan maken.

Aangezien Veere de trotse poppenmoeder is van Deugniet Mette van Haba heb ik het rokje op die maat gemaakt. Hieronder de uitleg voor popje met een buikomtrek van plusminus 20 cm en een lengte van 30 cm. 


Wil je nou een patroon voor een popje maken dat groter of kleiner is dan heb je misschien wat aan de volgende tips. Ik hem Mette haar taile opgemeten en deze iets vergroot. vervolgend heb ik haar naast het schetsje gelegd en de lengte bepaald. Als je de verhoudingen van je eigen poppenkind neemt dan is het niet heel moeilijk om het patroon aan te passen.



Voor de zakjes heb ik gebruik gemaakt van strijkfolie. In een eerder blog  heb ik al eens uitleg gegeven over het spul. Dus mocht je meer willen weten klik dan op de link


Je kunt er voor kiezen om de folie alleen vast te strijken. Mijn ervaring is dat het dan toch los gaat laten. vandaar dat ik er voor gekozen heb om het (in mijn geval) groene randje met een kleine zig-zag steek vast te zetten. Op de collage hierboven kun je de stappen zien en volgen.



Hierna was het zaak de zijnaden aan elkaar vast te zetten, een klein zoompje aan de onderkant en een tunneltje voor het elastiek te maken. Vergeet niet bij het stikken van je tunneltje een kleine opening te houden om je elastiek er ook doorheen te rijgen. Tip: gebruik hiervoor een kleine veiligheidsspeld. Vaak heb je er wel een paar liggen omdat veel kledingmerken tegenwoordig vaak hun labels op deze manier vast zetten in de kleding. Ik heb bij het poppenrokje gewoon een knoopje in het elastiek gelegd. Bij kleding voor mijn dochter kies ik liever voor een stiksel omdat een knoopje kan irriteren, maar popje Mette hebben we nog niet horen klagen.



Popje Mette kan nu in de zelfde stijl als poppenmoeder Veere door het leven. Nu nog een leuk shirtje en ze is helemaal hipper de pip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten