Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 2 september 2015

Lampen

Space-lamp

De zoon van een vriendin van ons is helemaal fan van alles dat met de ruimte te maken heeft. Vorig jaar kreeg hij een nieuwe kamer, rond die periode kwam ik bij het grofvuil een spuug lelijke lampenvoet tegen. Er was bij deze voet getracht de illusie van stenen te geven, maar dat was totaal mislukt. De glans van nep kwam je tegemoet en nou ja afgezien van het idee dat ik er voor kreeg in mijn hoofd zou ik niet weten waarom je dit exemplaar in je woonkamer zou willen, maar in alle eerlijkheid dit hele project hangt aan elkaar van technieken en materialen die ik anders nooit zou gebruiken. Verder zat er een gescheurde kap bij, die ik maar bij het grofvuil heb laten liggen.

benodigde materialen

Een ander item waar ik altijd mijn vraagtekens bij zet, zijn leggings met een afbeelding van ons universum. Zoals mijn man zei: het universum dijt bij sommige dames wel heel erg uit. Ik denk alleen, afgezien van eenmalig op een halloweenfeestje, waarom zou je je achterwerk dat aan willen doen, of je omgeving, for that matter. Ik heb de legging gebruikt voor een kapje dat ik gevonden had bij de kringloop, let bij het aanschaffen van en een kap wel altijd even op of het een kap is voor een hang- of sta lamp. Ik heb de kap gewoon in de legging geschoven tot dat ik vond dat de afbeelding van de legging op een mooie plek zat om vervolgens het overschot aan legging weg te knippen. De randen van de legging heb ik daarna vastgezet met een lijmpistool. 


kapje

Het laatste waarvan ik nooit had gedacht dat ik zou doen was, meedoen aan de: we kwakken overal muurvuller op hype. Vaak vind ik het heel erg zonde, soms is het een toevoeging, maar met pijn in mijn hart zag ik op het web dat er echt prachtige assesoires onder dit goedje werden gesmeerd. Bij dit project vond ik het echter wel een toevoeging. Aangezien  de voet, zoals ik in het begin al aangaf, een glimmende mislukking was toen ik hem aantrof. En daar moest echt wat aan gedaan worden. Een tip na mijn eerste ervaring met muurvuller, doe kleine laagjes en laat het tussentijds drogen. Om de structuur, die ik vind passen bij maanstenen (persoonlijk nog nooit een maansteen gezien nl) te krijgen heb ik er een schuurspons bij gepakt en steeds in de natte muurvuller gedrukt na het opbrengen. Toen het geheel klaar was heb ik nog besloten om het geheel wit te spuiten met een spuitbus, de kleur van de muurvuller was het nl net niet.

de voet

Het geheel zag er eigenlijk al heel leuk uit, maar het miste iets. Aan de hand van een tip die ik via via kreeg heb ik besloten om een "marsmannetje" op de stenen neer te zetten. Het mannetje heb ik gemaakt van fimoklei. Iets dat ik al jaren niet meer had gedaan, maar er lag nog wat in huis en gelukkig ook groen. Bij fimo-klei is het niet nodig om je hele voorwerp van de klei te maken, het is heel makkelijk om een basisvorm van aluminiumfolie te maken en deze dan te bekleden met een dun laagje klei. Tijdens het maken van het mannetje heb ik steeds gekeken of dat zijn houding zo was dat hij ook netjes op de lamp kon worden gelijmd. na dat ik klaar was met de groene klei heb ik nog 2 ogen gemaakt met een restje zwarte klei. Hierna heb ik hem afgebakken in de oven zoals op de verpakking staat aangegeven. Als laatste heb ik hem iets levendiger gemaakt met groene acryl-verf en afgelakt met blanke nagellak. Je heb speciale lak voor fimo-klei, maar de transparante nagellak doet eigenlijk het zelfde.

mannetje van mars

Het enige wat mij nog te doen stond, was de verschillende onderdelen samen voegen en klaar was de space-lamp voor de kleine ruimt reiziger. 

het eindresultaat

Note: hij was er heeeeeeel erg blij mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten