Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

zaterdag 16 juni 2012

Lampen

Oude kanten kleedjes.

Ik weet ze zijn fout heel fout, de gehaakte/kantgekloste omakleedjes. En toch ik heb er wat mee. Ik wil ze niet in huis op ieder tafeltje maar ik sta er bij de kringloop iedere keer mee in mijn handen. Op internet heb ik een werk beschrijving gevonden om er een lampenkap van te maken. Dit was 1 grote lamp voor bijvoorbeeld de eettafel. Nou is onze eetkamer al voorzien van een zelf ontworpen lamp (binnen kort hier een blogje over neerzetten denk ik). Maar ik was nog wel op zoek naar een mooie lamp die wat sfeer bracht in ons zitgedeelte. Daarom heb ik 5 kleine bollen gemaakt van de kleedjes in plaats van 1 grote. Tijdens het proces kwam ik er ook achter dat niet alles in de beschrijving die ik had gevonden even handig was. Ik heb dus een paar verbeteringen aangebracht. In de beschrijving stond dat je de kleedje vol moest smeren met behangplaksel op de ballon moest smeren laten drogen, ballon leeg laten lopen en klaar was lamp. Nou niet dus. Vandaar hier mijn werkbeschrijving. Wat heb je nodig?

Zakje ballonen in de maat en vorm die je wilt hebben.
Behangplaksel (op zijn sterkst aangemaakt).
Heel veel oude kleedjes
Naald en draad.
Een grote kwast.
Iets om de ballon aan op te hangen (ik heb kledinghangers gebruikt).
Spuitbus verf in de kleur die je de lamp wil hebben.
Lint in de zelfde kleur als de verf.
Led-lampen.
Textiel lijm
Brandvertragende spray.
Metalen schaal.
Klein rond ornament te grote van de onderkant van de schaal.
Pendels.
Gereedschap voor elektra.
Haak en plug, om het geheel op te hangen.
elektrischiteitsdraad.

Een deel van wat je nodig hebt

Ik ben begonnen met de kleedjes goed te doordrenken met behangplaksel. Daarna heb ik ze op de ballon geplakt, en ze allemaal een klein stukje te laten overlappen. Om alles mooi strak te krijgen heb ik de boel daarna nog eens ingesmeerd met plaksel en een kwast en op de ballon laten drogen (tip: kijk af en toe wel of de kleedjes aan de onderkant van de ballon niet loslaten. Doen ze dat wel, dan de boel weer met een vochtige kwast goed vastsmeren). Toen de boel droog was liet ik de ballon leeglopen, maar helaas: ik vond dat het geheel niet goed genoeg in vorm bleef. En ik vond het niet zo mooi dat de kleedjes toch allemaal een beetje van kleur bleken te verschillen. Daarom heb ik opnieuw een ballon in de bol opgeblazen tot dat alles weer strak stond en heb ik alles met een spuitbus gebroken wit bespoten. Alles weer goed laten drogen en het proces een paar keer herhaald. (als de ballon tussentijds leeg loopt kun je gewoon weer een ballon er in op blazen het gaat er om dat alles goed strak blijft staan) ook bleven sommige kleedjes niet goed aan elkaar plakken (denk door dat de wol of garen toch iets synthetisch bevatten daarom heb ik heel voorzichtig sommige kleedjes met een paar steekjes aan elkaar bevestigd). 



Daarna hebben ze een paar dagen uitgehard en heb ik de ballonen lekgeprikt. Om het gat dat aan de bovenkant zit heb ik met textiellijm een satijnlint geplakt.
Voor de lamp zelf heb ik pendels gehaald, maar je kan het natuurlijk ook zelf maken met losse onderdelen, als je niet zeker van je zelf bent, vraag dan iemand met verstand van elektra om je te helpen. De halve cirkel waar de draden in zitten verwerkt heb ik gemaakt van een metalen schaal en als versiering heb ik er een klein rond ornament op bevestigd en de boel daarna ook wit gespoten. Voor de veiligheid heb ik de kapjes nabehandeld met een brandvertragende spray. En ik heb er ledlampen in gedaan; die worden niet zo heet.
Voor het ophangen heb ik het oog gebruikt wat in een van de pendels zat, anders kan je natuurlijk ook met ijzerdraad een oogje maken.



Ik ben redelijk tevreden over het resultaat. Ik ben alleen nog op zoek naar een beter manier om de kapjes aan de lampen te bevestigen. Mocht iemand ideeën hebben dan hoor ik het graag. En er is een kapje dat ik niet helemaal vind gelukt dus wanneer ik weer kleedje op de kop tik, maak ik daar een nieuwe voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten