Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

maandag 7 juli 2014

Meubels

Plank voor boven de commode

Toen ik 3 jaar geleden zwanger was van de tweeling Zipje en Zopje hebben we een grote commode aangeschaft, waar eventueel twee aankleedkussens op konden. Tot ons grote verdriet hebben we afscheid van moeten nemen van ze tijdens de zwangerschap. Maar de commode hadden we nog We besloten om hem voor Veere gewoon te gebruiken in haar kamer, erg handig met de weegschaal die we de eerste maanden hebben gebruikt. En waarschijnlijk kom ik iedere keer op nieuw weer handigheden van het hebben van een grote commode tegen.

Maar ja vind maar eens een plank in precies de goede maat voor er boven. Ik ben dus zelf aan het ontwerpen geslagen. Het kamertje heeft een lente stijl, waar onder een muurtje waar ik allemaal vogelhuisjes in de kleuren groen, geel en oranje op heb bevestigt. Een later blog zal over deze vogelhuisjes gaan. Maar gezien het huisjes thema heb ik een ontwerp gemaakt waar ook weer huisjes in voorkomen. 

Hoe hebben we deze plank gemaakt (ik moet eerlijk zeggen enige hulp van man lief had ik nl wel nodig)en wat heb je er voor nodig.

Wat heb je nodig:

MDF (8mm)
Hoekprofielen
Spuitlak in de kleur die je de plank gaat geven
Verf in de kleur dat je de plank wil hebben
Montagekit
Houtlijm
Knopjes
Schroeven en pluggen om de plank aan de muur te bevestigen
verschillende stukjes behang (kunnen restjes zijn)

Gereedschap
Decoupeerzaag
Lijmklemmen
Geleider (lange lat of zoals wij een grote waterpas)
Schroef boormachine (of een boormachine en een schroevendraaier)
Haakseslijper (of ijzerzaag)
Kwasten en rollers
Schuurpapier 
Iets om de plank voor dat je hem in de verf zet te ontvetten.

Wij hebben een plaat MDF op de verschillende maten laten zagen bij de bouwmarkt, voor dit ontwerp hebben we MDF van 8mm dik gebruikt. Ben je nou van plan om hele zware dingen op de plank te gaan zetten dan zou ik zelf voor iets dikker gaan, maar in ons geval was dat niet nodig. 


De eerste laag huisjes, uitgezaagd

Bevestigen van de geleider

Als eerste zijn mijn man en ik begonnen met de achterplaat, hier heb ik de huisjes op uitgetekend. En samen hebben we met behulp van een geleider (wij hebben een lange waterpas gebruikt), lijmklemmen en de decoupeerzaag alles in de juist vorm uitgezaagd.  Het is even een klus, maar met behulp van geleiders krijg je wel het meest strakke resultaat. Op de foto hier boven zie je hoe je dat kan doen. Vervolgens heb ik een aantal van de huisjes nog apart op een stuk MDF getekend en zijn ze op de zelfde manier uitgezaagd. 

Dubbele laag huisjes

Door er nog een laag huisje aan toe te voegen ontstaat er een diepte werking, wat ik zelf dan weer een stuk spannender en interessanter vind. De volgende stap heb ik wat langer over na moeten denken. Aangezien ik ook knopjes wilden hebben waar ik van alles aan op kan hangen. Bijvoorbeeld de kleertjes die je wil aandoen makkelijk bij de hand. Zonder het risico dat dochter lief ze door een volle poepbroek trekt. En om speeltjes aan op te hangen. Uit ervaring weet ik dat er een leeftijd komt waarop het aankleden steeds lastiger word, en dan is enige afleiding altijd welkom. 

Hoe hebben we dit (ja soms is het even handig om met man lief te overleggen) opgelost. We hebben ijzeren hoekprofielen gekocht en deze op maat geslepen met de haakseslijper.  Je kan ook kortere nemen maar dan heb je weer minder steun op het plank gedeelte. Vervolgens heb ik deze voorbewerkt met witte lak uit een spuitbus. Met behulp van montagekit hebben we de hopekprofielen (wel eerst goed uitmeten waar je ze wil hebben) vast gezet op de achterplaat met de huisjes. Voor je verder gaat ik het het beste om de montagekit eerst goed te laten drogen. Wij zijn dus ook de volgende dag pas weer verder gegaan. 

De hoekprofielen

De plank zelf heb ik met een streep houtlijm op de achterwand bevestigt, en op de hoekprofielen heb ik ook weer montagekit gedaan, vervolgens de plank om de achter wand en tegen de hoekprofielen geplaatst en met lijmklemmen vastgezet. En weer een nacht laten drogen.


.
De plaats voor de knopjes bepalen

Ik heb voor dat ik ging schuren en schilderen alvast de gaten voor de knopjes onder de plank geboord, op deze manier weet je zeker dat je je laklaag niet gaat beschadigen, maar het kan er natuurlijk ook na.


Een laag grondverf

Hierna is het een kwestie van alles ligt op schuren, ontvetten, in een laag grondverf zetten en daarna in de lak naar keuzen. van de losse huisjes hoef je alleen de zijkanten in de verf te zetten omdat daar toch behang opkomt. Als je ze wil mee schilderen in de zelfde kleur dan zou ik ze zelf voor het verven op de achterplaat bevestigen met montagekit. Maar ga je net als wij behang gebruiken of misschien een andere kleur dan zou ik ze na afloop  pas er op bevestigen. De losse huisje heb ik behangen met het behang dat ook op een wand van het kamertjes zit en voor de afwisseling nog een groenruitje. Als laatste heb ik de sterrenknopjes bevestigd. En de huisjes plank was klaar om naar de babykamer te gaan.



het eind resultaat

bij het op hangen hebben wij gewoon schroeven door de punten van de witte huisjes gedaan. Eerst was ik nog van plan de schroeven met plamuur weg te werken, maar ik denk dat de plank niet eeuwig hier blijft hangen en weghalen word op die manier wel erg lastig. En daarnaast ik vind het niet storend. Ook omdat we de plek van de schroef netjes hadden uit gemeten en ze dus allemaal netjes in het midden zitten. Voor nog wat extra stevigheid hebben we ook nog een schroef door de beugels aan de zijkanten van de plank bedaan.

Ik ben benieuwd of er nog andere straatjes gemaakt gaan worden. Zo ja, dan zou ik het erg leuk vinden als jullie mij op de hoogte houden van het eind resultaat.

de plank en commode in gebruik



2 opmerkingen: