Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 7 oktober 2015

Keding

Giraffen

Misschien word het een beetje saai maar ik vind ze zelf zo leuk om te maken, de simpele jurkjes met applicatie. Naarmate ik er meer maak, kom ik steeds tot nieuwe ideetjes. Zo heb ik er laatst 1 gemaakt voor mijn dochter en heb ik aan de voering een randje kant bevestigt, erg schattig ook weer. Vandaag laat ik in het blog het resultaat zien. De uitleg voor het jurkje kun je hier vinden, het verschil met de twee jurkjes met giraffen-applicatie is dat ik voor het eerst met strijkfolie of ook wel reperatiedoek genoemd heb gewerkt. Ik had een tijd geleden dit materiaal bij de Blokker gevonden, helaas kwam ik vorige week tot de conlusie dat het uit de collectie van de blokker aan het gaan is. Ik heb de laatste pakjes die ik kon vinden dan ook ingeslagen, misschien heb je als je gaat kijken geluk en vind je nog een paar pakjes in het forniturenschap bij de grotere Blokker's, of misschien brengen ze het weer terug in de collectie. Ook bij de Xenos hebben ze soms vellen met leuke motiefjes- of effenstrijkfolie. Ik heb er helaas geen link van omdat er op de website van de xenos geen voorbeeld staat. Daarnaast heb je van het merk Pronty ook reperatiedoek in verschillende kleuren en met motiefjes wat eigenlijk het zelfde is.


Voorbeelden van strijkfolie/reperatiedoek

Ze geven aan dat je het gewoon op je kleding kan strijken, maar zelf vind ik dat het toch wel erg snel loslaat. Vandaar dat ik het ook vastzet met verschillende steekjes, je kan met dit folie wel makkelijker ook de gewone rechttoe rechtaan steek gebruiken omdat het bijna niet rafelt. Daarnaast heb ik ook de verschillende zig-zag stekken gebruikt en de borduursteekjes die op mijn naaimachine zitten.




Ik heb van deze giraf die ik nagetekend heb van een plaatje dat ik vond op het web, 2 jurkjes gemaakt. De eerste was een cadeautje voor nichtje Eefke, en de andere is voor onze eigen dochter Veere. Bij het jurkje voor Veere heb ik nog een randje kant aan de voering vast gezet. Zelf vind ik het wel een erg geslaagde toevoeging. Je kan het kant ook aan de jurk zelf vast zetten, maar door het kant aan de voering vast te zetten krijg je meer het petie-coat effect. Het leuke van deze twee jurkjes is wel dat je meteen het gebruik van verschillende kleurtjes en stofjes kan zien. Bij de giraffen heb ik de lijfjes van een stukje stof gemaakt (eigenlijk alleen omdat het strijkfolie niet in die maat te krijgen is) aan de achterkant van de lijfjes heb ik wel weer een stukje plakvlieseline bevestigt voor de stevigheid. De overige onderdelen zijn allemaal van het strijkfolie/reperatiedoek. Bij beide heb ik ook een kant en klaar applicatie op de kont van de giraf geplakt, het maakte het geheel net even af. Inmiddels is Eefke (ik had haar jurk in maat 98 gemaakt) er al weer uitgegroeid en voor Veere (dat is een maat 80) is hij nog wat ruim, maar ik ben zelf helemaal verliefd op het jurkje en ik hoop dat ze hem nog een tijdje aan kan. Het volgende blog over jurkjes met applicatie staat trouwens ook al in de steigers, ik heb het fruit-thema voor Veere en kleine Lynn eens uitgebreid toegepast. Voor nu rest mij enkel jullie een paar plaatjes te laten zien van ons Veertje met haar jurk





Geen opmerkingen:

Een reactie posten