Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 11 november 2015

Gebruiks voorwerpen

Zonneschermpje

Onze kleine meid werd verwacht in april 2014. Ze kwam een stuk eerder, maar dat neemt niet weg dat het een echte lentebaby was. Zo ongeveer tot de uitgerekende datum lag ze nl. nog in het ziekenhuis. Ik heb zelf geen ervaring met zomer-, herfst- of winterbaby's als ze nog zo klein zijn en mee naar buiten gaan, maar voor een lentebaby geldt: pas op met de zon. Heerlijk om te gaan wandelen als nieuwbakken mama, maar de kleine vindt het niet zo fijn om er recht met zijn of haar snuffertje in te liggen. Van mijn dagen als puber en het oppassen op de kleine neefjes, nichtjes en buurkinderen was ik gewend; je gooit een hydrofiele luier over de wagen en zet hem onelegant vast met een paar knijpers, want geheid dat dat ding een paar keer wegwaait tijdens je wandeling. Heel handig dus dat er een bedrijf is geweest dat daar een oplossing voor heeft bedacht in de vorm van het Dooky. Maar ja, er is volgens deze moeder een grote maar aan Dooky. Hij is te kort en de ringen zijn totaal niet op het handvat van mijn MaxiCosi toegespitst. Ik heb er 1, een rose, en voor onze Easywalker June is hij super; tenminste op de kinderwagenbak. Voor het zitgedeelte was hij dan weer niet geschikt. Vandaar dat ik alle positieve dingen van het zonnedoekje van Dooky heb behouden en de nadelen heb opgelost en mijn eigen versie van een antizon, -wind en -opdringerig-oude-dametjesdoekje heb gemaakt. Want niet alleen zon en wind zijn een probleem tijdens het wandelen met je new-born. Zeker met onze Veere die ook nog een tijdje een sonde had, was de aantrekkingskracht op sommige (vooral oudere) dames te groot. En werd het heeeeeeel normaal gevonden om hoppa met de hand in de kinderwagen te gaan en zelfs om hun (niet altijd even schone) vingers in het mondje van onze smurf te steken. Ik zal jullie de verontwaardigde reacties besparen maar over het algemeen vonden deze dames het maar stom dat ik als moeder dat totaal niet zag zitten. Ik zeg erbij, het merendeel van de mensen laat het uit hun hoofd maar persoonlijk vind ik iedere "vreemde" vinger in de mond van onze dochter er 1 teveel.

Maar weer even terug naar het zonneschermpje en hoe je die maakt. Wat ik heb behouden is de mogelijkheid om door middel van ringen die je om het handvat of kap van kinderwagen/maxicosi heen klemt de bescherming vast te zetten. Voor de kinderwagen gebruik ik persoonlijk het liefst de ringen van Dooky maar voor de maxicosi heb ik ovale douchegordijnringen gebruikt, die zitten een stuk beter de ringen die ik bij de rose versie kreeg stonden nl op knappen op de maxicosi en een reiswieg die wij een tijdje hebben gebruikt. En ik was bang dat ze zouden breken of hun klemkracht zouden verliezen wanner ze te lang om deze handvatten zatten. Ook de mogelijkheid om met lintjes het scherm horizontaal van kap naar handvat van de kinderwagen of in de auto naar de leuning van de stoel toe te brengen vind ik persoonlijk een uitkomst. Bij de eerste versie had ik dat niet gedaan maar ik miste het toch wel. Dus bij de nieuwere versies heb ik dat weer teruggebracht. Bij de eerste versie had ik ook geen klittenband gebruikt om hem op te kunnen rollen. In het begin miste ik het echt niet, waarschijnlijk omdat we hem alleen maar in de auto gebruikten en we in het begin geen maxicosi maar auto-reiswieg gebruikten, ze was met haar maatje 38/44 nl veel en veel te klein om goed in de maxicosi te liggen/zitten. Het schermpje lag bij deze reiswieg over de achterkant heen en zo bleef ze altijd uit de zon maar kon ik als bijrijder tijdens de langere auto ritten wel makkelijk bij haar. Later voor gebruik in de auto op de maxicosi werkte hij eigenlijk op dezelfde manier. Pas toen we op vakantie gingen met het vliegtuig en we alleen de maxicosi mee hadden voor op de kinderwagen, kwam ik er achter dat het eigenlijk heel fijn is dat je hem kan oprollen en dat ik het met de versie van Dooky zelf best veel deed. Normaal ben ik nl. geen fan van gebruik van de maxicosi als zitje op de kinderwagen, maar zo konden we ook een auto huren en hadden we ook een kinderwagen, helaas mag je niet allebei meenemen in het vliegtuig. En zoals ik al aangaf: het schermpje van Dooky zelf vind ik echt te kort voor gebruik met de de maxicosi. Dus bij de later versies heb ik het klittenband ook teruggebracht. Het leuke is dat je tegenwoordig bij best wel wat stoffenwinkels gekleurd klittenband kan krijgen, dat staat toch een stuk leuker dan wit of zwart.

Voor nu rest mij nog de werkbeschrijving.

Wat heb je nodig?

-Twee stukken stof van 60 cm x 45 cm (voor dit schermpje heb ik geel met stipjes genomen en paars)
-vlieseline
-5 zeilringen
-biaisband (180 cm)
-lint (150 cm), garen.


Het patroon

Ik hoop dat jullie met behulp van de maten die ik geef en de foto van het patroon het voor elkaar krijgen om hem zelf uit te tekenen.  Het patroon moet met de lengte tegen de stofvouw worden gelegd (dit is dus de helft van het patroon) de hoogte is 55 cm en de breedte 20 cm (je moet nog wel rekening houden met de naden bij het uitknippen van de stof). De stroken klittenband zijn 17 cm lang. Bovenaan zie je een lijn, gevormd van rose kruisjes. Dit is het deel waar ik vlieseline heb geplakt. Omdat je nl. nog 5 ringen door het schermpje heem moet slaan. Door de vlieseline is de stof wat versterkt en scheurt het minder snel.



Voor het schermpje dat ik voor deze werkbeschrijving heb gemaakt, heb ik een gele-stof met witte stipjes als voorkant gebruikt en een paarse-stof als achter/binnenkant. Het biaisband en het klittenband heb ik met groen gedaan. Dit schermpje maakte ik nl. voor een kinder- en babyverkoop voor een goed doel, en moest dus voor jongens en voor meisjes leuk zijn. Op de foto's hierboven zie je dat ik het klittenband en de vlieseline op maat heb gemaakt en op de stof heb gelegd, de vlieseline strijk je als het op maat is aan de binnenkant aan de stof vast. De stroken klittenband zet je aan de voor- (geel) en achterkant (paars) vast (op het patroon kan je de plek zien). Stik wel helemaal rondom, want bij het loshalen van de 2 delen komt er best wat kracht op de stof te staan; een enkele stikrand is echt niet stevig genoeg.


Voordat je de 2 delen (gele voor- en paarse achterkant) aan elkaar zet, speld je eerst de sierrand van biaisband vast aan 1 van de delen (voor een meisje kan je ook een randje kant er tussen doen; dat heb ik bij de eerste versie gedaan, die ik nog wel een keer zal laten zien in een ander blog). Je kan het enkel spelden en dan meteen de andere kant er tegenaan spelden. Ik vind dat te tricky en heb het band eerst vastgezet aan de paarse stof en daarna de gele stof er op gespeld en deze vervolgens vastgezet. Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn want ik weet niet zo goed hoe ik het anders uit moet leggen. (bij vragen kan je altijd een reactie onder aan dit blog achter laten of mij een mailje sturen).


Als laatste moet je nog de onderkant afwerken, ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk op de foto te zetten, je zet nu het band eerst vast aan de voorkant. Wanneer dit vast zit leg je de lintjes in de hoekjes. Ik sla 60 cm lint dubbel en zet ze dan vast. Op deze manier zit het wat steviger dan wanneer je 2 losse lintjes in de hoeken vastzet en de kans op rafelen is minder. Wanneer de lintjes vastzitten, sla je het biaisband om naar achteren en laat het randje net iets verder lopen dan aan de voorkant. Aan de voorkant kan je dan in de naad tussen de gele stof en het groene band stikken en zit het band aan de binnenkant ook netjes vast. Ik heb ervoor gekozen om nog een sierstiksel langs de rand van het schermpje te doen, maar dat zijn persoonlijke keuzes en daar kan je heel veel verschillende dingen mee doen. Een leuke borduursteek is natuurlijk ook een optie. Als allerlaatste moeten nu nog de zeilringen in de stof worden geslagen. Er worden verschillende ringen verkocht. Houd dan ook gewoon de werkwijze op de verpakking van de ringen die jij hebt gekocht aan. Op het patroon staan de cirkeltjes aangegeven waar de ringen moeten komen. De ovale ringen om het schermpje aan de maxicosi of kinderwagen vast te zetten heb ik bij de Blokker gekocht, maar je hebt ze op veel meer plaatsen. De Blokker hebben we hier in de straat, en dat is eigenlijk de enige reden. Nu rest mij alleen nog het eindresultaat van dit schermpje te laten zien. Ik hoop dat de uitleg duidelijk genoeg is. Mocht er nou iets onduidelijk zijn, vraag gerust om wat extra uitleg.


Ik heb er nog een paar gemaakt, in verband met de nieuwe wereldburgerexplosie in mijn omgeving op dit moment. Wanneer ze gegeven zijn als cadeautje zal ik die eindresultaten ook op het blog neerzetten. Gewoon voor inspiratie wat er allemaal mogelijk is met stofjes, kleurtjes, lintjes en kantjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten