Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 18 november 2015

kleding

Stropdas-rok

Van vrienden kreeg ik een hele zak met oude en echt niet draagbare stropdassen. Ik had al eens op internet gekeken naar ideetjes met stropdassen en dan voornamelijk naar kleding. Maar het was niet wat ik wilde, de voorbeelden die ik zag waren veelal te oudbollig en te druk. Ik heb in een collage wel wat voorbeelden voor jullie op een rijtje gezet mocht je wel een rok of jurk met meerdere stropdassen willen maken, deze vond ik nl wel leuk gedaan. Als je op de cijfertjes onder de collage klikt die overheenkomen met die op de foto's kom je bij de website met uitleg.  

1234

Deze voorbeelden zijn alleen wel voor iets grotere dames dan de dames waar voor ik aan de slag wilde. Ik wilde nl voor de jongste nichtjes en onze dochter wat maken. De eerste die ik heb gemaakt was voor nichtje Eefke. Deze dame is fan van "winne-poes" en in de zak zat ook een variant met Winnie de Poeh. Ik denk niet dat de vorige eigenaar hem ooit gedragen heeft maar deze das was wel de reden dat ik besloot wat voor de drie jongste dames in onze families wat te maken.

Hoe ben ik te werk gegaan?

Allereerst heb ik uit een naaiblad een basis-patroon wan een rokje gehaald, voor dit model heb ik een model genomen dat ligt uitloopt en waar een band van elastiek op zat. Het rokje heb ik gemaakt van een katoenenstof dat mooi bij de stropdas past. In het geval van de "winne-poes" rok ben ik voor rood gegaan. Op het voorpand het ik de stropdas gelegd en afgeknipt op een lengte die ik leuk vond passen. Van de rest heb ik de band gemaakt waar het elastiek doorheen gaat. Voordat ik de band er op heb gezet heb ik eerst de stropdas met een plooi vastgezet met de hand. Dit hoeft natuurlijk niet maar het waren zoveel lagen dat ik bang was dat ik een speld zou laten zitten en mijn naaimachinnaald stuk zou gaan op een verborgen speld. Voor de band moet je wel de naad aan de achterkan van de stropdas open maken zodat je hem eerst aan het rokje kan zetten. Maak alleen de naad niet helemaal open. Op de collage kan je goed zien waarom, ik heb namelijk de punt van de achterkant van de das behouden om aan de voorkant als detail te hebben maar ook om als de opening voor het elastiek te gebruiken. Bij deze rok vertelde ik al dat ik voor plooien ben gegaan. Bij het model van nichtje Imme, dat ik later zal laten zien, heb ik dat niet gedaan. Beide vind ik leuk. De keuze heb ik eigenlijk gemaakt aan de hand van de duidelijkheid van het patroontje op de das.

Details van de band en de stropdas

Hieronder showed Eefke samen met haar papa even de rok, helemaal blij met "winne poes"





Geen opmerkingen:

Een reactie posten