Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 4 november 2015

Kleding

Pring-Prings

Er is een nieuwe wereldburger geboren in mijn vriendinnengroep. In september zag kleine Alexander het levenslicht. Een kleine jongen, dat vroeg van mij dat ik mijn collectie zelfgemaakte babykleding ging uitbreiden met een aantal kledingstukken voor kleine boys. Nou is de mama van Alex en zijn grote broer Tobias een grote pinguin fan, maar gezien het feit dat kinderen het woord nogal lastig vinden uit te spreken heten die leuke beesten hier in huis dus pring-prings. Ik vond een super leuk stofje en een hele mooie zachte rode spijkerstof, in mijn hoofd 1 en 1 is broek. Dat klopte ook wel helaas gaf, ondanks de kleur vangende doekjes in de wasmachine, de spijkerstof nogal af. Hierdoor werden de ping-prings rose, ik heb getwijfeld, kan dit voor kleine Alex? Maaike, zijn moeder, en ik vonden uiteindelijk van wel. Voor het broekje heb ik uit een oude knippie een makkelijk basis patroon gebruikt, ik vind het altijd fijn om met simpele basis patronen te werken, het geeft mij namelijk de mogelijkheid om makkelijk mijn eigen aanpassingen te doen en te varieren met verschillende steilen en stoffen. Ik ga daarom ook niet de hele werkbeschrijving van deze broek neerzetten, die staan nl gewoon bij de patronen van de verschillende naaibladen. Wel leg ik de extra stappen die ik heb gedaan aan jullie uit.

Voor kleine kinderen vind ik het fijn om zachte stoffen te gebruiken bij de kleertjes. Vandaar ook dat ik zo blij was toen ik de hele zachte spijkerstof tegen kwam. Om een eigen identiteit te geven aan het broekje heb ik de ping-Pring stof gebruikt voor een omslag van de pijpjes en een zakje op de kont. Op de foto hier onder zie je de stappen om een omslag aan je broek te maken, wel moet je er opletten dat je de pijpen ietsje langer maakt anders kun je de pijpen niet omslaan. Ik heb daarom het patroon vijf cm langer gemaakt.


Op de kont heb ik 1 zakje geplaatst, op het zakje heb ik er voor gekozen om ook een aantal sierstiksels te plaatsen. Heb je geen idee hoe je die wil plaatsen kijk dan eens op de zakken van je eigen spijkerbroeken, daar gebruiken ze vaak verschillende manieren. Als laatste heb ik een boord aan de bovenkant gezet, als kinderen wat ouder zijn maak ik meestal gebruik van breed elastiek of een broekband met bv een knop en rits, maar bij van die hele kleintjes is het juist lekker als de band zo min mogelijk knelt, vandaar de keuze voor boordstof. Is je kleintje nou te dun voor z'n boord dan kan je er altijd nog een elastiek doorheen rijgen en dan heb je wel de zachtheid van de boordstof. als klein extra-tje bevestig ik tegenwoordig een label aan mijn zelf gemaakte kleding. in een ander blog zal ik uit leggen hoe en wat. Mocht je nou geen eigen labels hebben dan kan je bv ook een klein stukje satijnlint of diets dergelijks aan de zijkant van je zakje mee stikken, denk er wel aan dat je het band dubbel vouwt anders gaan het rafelen en ben je je label na 1 wasbeurt kwijt. Ik vind het lekker stoer staan z'n labeltje, net als bij broeken van grote mensen.


De broek is nu nog wat groot voor kleine Alexander, maar ik mocht wel even een foto van hem maken in zijn nu nog te grote broek. Het is een super schatig ventje, echt heerlijk om met hem te knuffelen. Hebben jullie weer mooi gemaakt Mama Maaike en papa Mark.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten